Het gebruik van een persoonlijk profiel op Facebook voor iets anders dan een natuurlijk persoon is verboden door Facebook.
Je dient voor je bedrijf gebruik te maken van een bedrijfsbladzijde, via de ‘Facebook bedrijfsmanager’.
Facebook bedrijfspagina opzetten
In onderstaand schema leg ik uit hoe je zo’n Facebook bedrijfspagina opzet. Maar we beginnen met een lijstje wat je nodig hebt om een Facebook bedrijfspagina op te zetten, namelijk:
- een persoonlijk Facebook-profiel
- een vierkant plaatje als logo, afmetingen minimaal 180 x 180 pixels
- een rechthoekig plaatje als ‘cover’, afmetingen 851 x 315 pixels. Houdt er rekening mee dat op een mobiel alleen het midden van 563 x 315 pixels wordt weergegeven!
- een openingstekst van 155 karakters. Belangrijk, want dit is het eerste wat bezoekers lezen over jouw bedrijf. Denk dus goed na over deze tekst en laat het anderen lezen alvorens te plaatsen.
Heb je deze zaken verzameld? Goed zo! Lukt het nog niet? Je kunt alles later wijzigen dus wil je vast beginnen, doe dat vooral.
Ga nu naar https://www.facebook.com/pages/create.php
Je komt dan op de volgende bladzijde:

EDIT (18 april 2017): Inmiddels heeft Facebook het proces van een Bedrijfspagina maken sterk vereenvoudigd. Deze bladzijde gaat vanaf hier binnenkort op de schop.
Hier kun je als schildersbedrijf kiezen uit de volgende twee mogelijkheden, namelijk ‘Plaats of lokaal bedrijf’ of ‘Bedrijf, organisatie of instelling’. De verschillen zijn niet vreselijk groot. Facebook zelf geeft hier de volgende verschillen in aan:

Wat mij betreft is het grootste verschil dat als je liever geen reviews krijgt op dit moment, je beter voor een ‘Bedrijf, organisatie of instelling’ kunt kiezen. Reviews zijn overigens steeds belangrijker om gevonden te worden.
Ben je geïnteresseerd in waarom reviews steeds belangrijker zijn?
Vervolgstappen Bedrijfspagina maken
In dit voorbeeld kies ik voor een ‘Plaats of lokaal bedrijf’ vanwege de mogelijkheid tot recensies.
Vul jouw gegevens in:

Druk op ‘Aan de slag’
Stap 1 Facebook Bedrijfspagina
Kies nu een categorie. Deze staan vast, maar je kunt er wel meerdere kiezen. Maar, bijvoorbeeld meesterschilder of vastgoedonderhoud staat er niet tussen.
Ook kun je op deze bladzijde de korte samenvatting van 155 karakters toevoegen:
Kies hierna ‘informatie opslaan’. Dan ga je door naar het volgende scherm:
Hier kun je de profielfoto toevoegen. Mocht je deze nog niet hebben, kun je deze vanaf je website uploaden, zoals je ziet. Hierna ‘foto opslaan’ en door naar het volgende scherm.
Bladzijde 3 vraagt om je nieuwe bedrijfspagina bij je favorieten te zetten. Doe dat, dat zoekt makkelijk terug. Dus, druk op ’toevoegen aan favorieten’ en ga dan door naar het vierde scherm.
In het laatste scherm kun je alvast een publiek selecteren. Als schilder kies ik, zoals hierboven uitgebeeld, de categorie ‘Personen die hier wonen’ want die zijn geinteresseerd in Schilderwerk. Hierna kun je je plaats kiezen en de straal waarbinnen je werkt. Leeftijd, geslacht kunnen ook gekozen worden. Hierna kun je ‘interesses’ kiezen. Deze zijn vooraf gedefinieerd. Ik zou bijvoorbeeld de categorie verbouwingen kiezen.
Als laatste kun je de taal kiezen van de gebruiker. Aangezien Facebook in heel veel talen beschikbaar is en jouw klanten wellicht niet alleen Nederlands spreken, is het handig om hier over na te denken. In Maastricht heb ik bijvoorbeeld Nederlands, Engels, Duits, Vlaams en Frans gekozen.
Daarna kies je voor ‘opslaan’ en is je Facebook Bedrijfspagina klaar voor eerste gebruik!
Omslagfoto instellen
Je wordt nu doorgeleid naar je nieuwe bedrijfspagina. Nu kun je de omslagfoto instellen. Maakt de bladzijde gelijk een stuk mooier. Ook kun je je Facebook-adres hier instellen:
Die gebruikersnaam is belangrijker dan je wellicht denkt: deze levert het adres op www.facebook.com/gebruikersnaam
Een goede keuze maakt je Facebook Bedijfspagina beter vindbaar en ziet er ook professioneler uit.
Tekst 155 tekens
Ik zou nog even terugkomen op de 155 tekens. Deze tekst is vooral belangrijk als iemand jouw bladzijde vanaf een mobiel apparaat bekijkt. Dit is namelijk de eerste omschrijving die iemand ziet en moet dus in één oogopwenk duidelijk maken wat je doet en of dat aantrekkelijk is voor de bezoeker. Aangezien inmiddels meer dan 50% van het Facebook-gebruik plaatsvindt vanaf een mobiel apparaat, is het belangrijk dat dit een pakkende, duidelijke tekst is.
Bericht plaatsen
Je bent nu klaar om je eerste bericht te plaatsen. Over berichten, inhoud, vorm en tijdstip kan ik nog wel een boom opzetten. Dat doe ik dan ook graag, dus als je nog vragen of opmerkingen hebt, reageer vooral. Vond je dit een nuttige handleiding? Deel deze dan op je zojuist gemaakte Facebook Bedrijfspagina, wellicht help je er iemand anders weer mee!