Social Media trends 2017 voor de schildersbranche

Zo aan het einde van het jaar is de tijd van terugkijken en vooruitkijken. Terugkijken vind ik alleen interessant om lering uit te trekken. Kniezen hoe het anders had gemoeten heeft geen toegevoegde waarde. Vooruitkijken is juist enorm interessant. Zo houd ik erg van de lijstjes met trends voor het volgend jaar, of dat nu gaat om kleding of verfkleuren. Ook de social media experts doen ieder jaar weer een goede poging om de trends van volgend jaar te voorspellen. Op basis van die voorspellingen, zoals deze en deze wil ik mij er ook aan wagen, maar dan natuurlijk wel (tromgeroffel) De Social Media Trends 2017 Voor De Schildersbranche!

De Social Media Trends 2017 Voor De Schildersbranche

  1. Meer live video

    In 2016 hebben we de opkomst van video gezien, ook in de schildersbranche. Dit zal in 2017 gaan toenemen. Uiteraard denk ik niet als eerste aan een schilder die live streamt dat hij aan het schilderen is, hoewel dat natuurlijk best heel goed zou kunnen werken. Ik denk vooral aan live video bij de toeleveranciers, zoals groothandels en fabrikanten. Even live beelden streamen via Facebook van die gezellige barbecue of dat leuke kerstonbijt bijvoorbeeld. Er zijn zo vreselijk veel momenten op een dag, in een week of in een jaar te bedenken die live gestreamd zouden kunnen worden. Het is eigenlijk ongelofelijk dat dat nog niet gebeurt, zeker als je de getallen kent hoeveel beter video bekeken wordt op social media.

  2. Instagram en Pinterest

    Zowel Instagram als Pinterest zijn eigenlijk al niet eens zo heel nieuw meer. Allebei opgericht in 2010 zie je dat ze inmiddels de pioniersfase ontgroeid zijn. Afgelopen jaar zag ik voor het eerst een echte toename in het aantal schilders. Uiteraard kom je dan veel ‘usual suspects’ tegen maar ik zie toch ook nieuwe gezichten verschijnen. Juist voor schilders die veel in het decoratieve of restauratiewerk zitten, zie ik enorme mogelijkheden. Maar ook voor verfmerken en bijvoorbeeld de verfbehangspeciaalzaken zie ik grote kansen. Een aantal pioniers is hier ook al mee bezig.

  3. 100% Mobiel

    Het kan niet verrassend zijn maar social media wordt zo goed als volledig mobiel. LinkedIn zit ‘pas’ op een aandeel van 60% verkeer via de mobiele app, andere media zoals Facebook en Twitter scoren dik boven de 80%. En met de toetreding van Snapchat, dat alleen een mobiele app heeft, is de trend wel gezet. Dit heeft meer consequenties dan wellicht gedacht. Op een mobiele telefoon is de aandacht zo weer weg bijvoorbeeld, dus je ‘content’ (zie ook 8) moet bijzonder aantrekkelijk zijn. Verder moeten foto’s en fimpjes op de juiste manier gemaakt zijn, namelijk vierkant of rechtop. En je website moet (MOET!) mobiel verkeer aankunnen.

  4. WhatsApp krijgt een grotere rol

    Whatsapp is in aantallen gebruikers inmiddels het grootste social medium van Nederland. Groter dan Facebook dus! Genoeg schilders die al communiceren met hun klanten via WhatsApp. Naar mijn mening gaat de rol van WhatsApp enorm toenemen, zeker sinds de toevoeging dat WhatsApp nu ook vanaf een desktop bediend kan worden. Dat betekent dat het voor de mensen achter social media veel eenvoudiger geworden is om WhatsApp te integreren. Zo kun je bijvoorbeeld documenten als verfinformatiebladen vanaf de desktop delen via WhatsApp. Geen gedoe meer met inloggen, gewoon een appje en je krijgt de informatie die je nodig hebt. Of, als schilder zou jij je klanten kunnen verblijden met een mooie Kerstwens via WhatsApp, om maar eens iets te noemen.

  5. Influencer marketing

    Oude wijn in nieuwe zakken of een compleet nieuwe benadering? De meningen verschillen maar dat het gaat toenemen is duidelijk. Influencer marketing is heel simpel het volgende: je probeert als bedrijf rolmodellen voor je te winnen zodat zij promotie maken voor jouw bedrijf. Wat nieuw is: de invloed van influencers. Tegenwoordig kan een influencer via social media zo’n groot bereik halen, dat er in sommige branches miljoenen in omgaan. De gemiddelde prijs voor een Instagram post is, niet schrikken, $ 75.000! Dat is dus voor een plaatje met wat #hashtags erbij!

    Vervolg Social Media Trends 2017 voor de schildersbranche onder het plaatje.

    social media trends 2017 voor de schildersbranche instagram beroemde poes lilbub
    Niet alleen mensen worden beroemd op Instagram. Meet Lilbub, de kat met bijna 2 miljoen (!) volgers op Instagram.
  6. Social moet echt social!

    Ik zie schilders, groothandels, verfmerken en andere bedrijven in de branche, groot en klein, die hun social media activiteiten alweer opgegeven hebben. Als je dan kijkt naar de soort berichten die zij verstuurden, is dat altijd het ‘pushen’ van reeds bestaande foto’s en slogans. Eigenlijk gewoon het in stukjes knippen van je folder en dan stukjes folder de lucht inschieten. Dat werkt dus niet. Zeker niet als dat ook nog met de verkeerde hashtags gebeurt of via een Youtube filmpje op Facebook (zie ook punt 10). Hoe sociaal is het om jouw (potentiële) klant een stukje folder te laten zien? Social media heten niet voor niets ‘social media’. Als je de interesse wil wekken, moet je dat doen met iets dat mensen raakt. De enige emotie die je bereikt met het knippen en plakken van de folder is irritatie. Ga voor betere emoties als: vrolijk, grappig, informatief, interessant.

  7. Zoeken via social media

    Dat is ook een dingetje aan het worden. Zoeken via social media. Steeds meer consumenten en bedrijven gebruiken social media als bron van informatie en zoeken dus ook via social media. Google heeft nog steeds een gigantisch goede positie op dit gebied, maar een medium als Pinterest is enorm groot aan het worden in het begin van ‘customer journey’. Een ‘customer journey’ is niets meer maar zeker niets minder dan een observering hoe de klant van begin tot eind door het aankoopproces gaat. Een aankoopproces begint altijd met oriëntatie en daar wordt steeds vaker Pinterest voor gebruikt. Ook andere social media zijn hard bezig dat zoeken een prominente plaats te geven. Als schilder enorm interessant!
    Meer weten? Laat uw emailadres achter en ik laat zien hoe en wat!

    Uw e-mail (verplicht)

  8. Content-marketing

    Het grote C-woord is gevallen: Content. In de Verenigde Staten wordt er inmiddels zoveel van geproduceerd dat men spreekt van een ‘content overload’. In het Nederlandse taalgebied speelt dit probleem minder. En in de schildersbranche nog minder, daar staat content marketing nog redelijk in de kinderschoenen. Juist daarom durf ik de voorspelling wel aan dat content marketing in 2017 een grotere rol gaat spelen. Wat is content marketing precies? Content marketing draait om het delen van kennis zonder daar een reclame boodschap in te verwerken. Veel verfproducenten hebben heel veel kennis in huis. Niet alleen in de vorm van productbladen maar ook in hun technische mannen. Als je die kennis opslaat en deelt, ga je een begin maken met content-marketing. Voor de schilder kun je denken aan onder andere het maken van filmpjes van een project waarbij je uiteraard tips en tricks deelt.

  9. Storytelling

    Storytelling heb ik in de branche het afgelopen jaar zien opkomen bij diverse fabrikanten. Wat is storytelling dan precies? Het is meer dan een verhaaltje vertellen. Het idee is dat een bedrijf heel zorgvuldig uitzoekt wat precies haar DNA is, de normen en waarden die in de loop der tijd ontstaan zijn. Maar vooral de verhalen die binnen een bedrijf  ontstaan zijn, verzamelen en naar buiten én naar binnen toe uitdragen. Verhalen met een emotionele lading uiteraard die passen binnen het DNA van het bedrijf. Storytelling past in de hang naar authenticiteit en is in andere branches al met succes toegepast.

  10. Meer samenhang

    Laatste punt in de Social Media Trends 2017 voor de Schildersbranche maar zeker niet het minste punt: meer samenhang. Wat bedoel ik daarmee? Op dit moment is de samenhang tussen offline en online, tussen social media en de website en tussen de social media kanalen onderling nog ver te zoeken. Filmpjes van Youtube worden zonder bewerking in Facebook gezet, er wordt gelinkt naar de website terwijl die link niet helemaal klopt met de boodschap en offline acties worden niet ondersteund door online activiteiten. Zo wordt het natuurlijk nooit iets. Ieder medium heeft zijn eigen regels, ook al zijn die misschien ongeschreven. Die regels hoef je niet te volgen, maar enige structuur is wel handig. Bekijk je gehele marketing eens als een huis. Iedere ruimte heeft zijn eigen functie, gebruik die ruimte dus ook zo. Dus niet naar de wc in het bad…

    Zo, dit is mijn voorspelling voor de Social Media Trends 2017 voor de Schildersbranche. Ik ben erg benieuwd naar jouw mening! En delen mag natuurlijk ook! Die knoppen zitten er niet voor niets 😉

Delen? Graag!

Geef een reactie