Op de LinkedIn groep van de Schildersvakkrant ben ik een discussie begonnen met de naam ‘man en paard’. Het gaat om de vraag of het netjes is om voorbeelden te noemen van blunders op social media met naam en toenaam. Consensus is dat het kan, mits meerdere voorbeelden zijn met als doel om ervan te leren. Volgende week zal ik dan ook ‘man en paard’ noemen. Deze week houd ik het bij:
Meest gemaakte fouten op social media
Aangezien social media nog relatief nieuw zijn en enorm verschillen van aard zijn er slechts een paar regels die algeheel gelden. Het mooie is trouwens dat het vuistregels zijn: voor sommige uitingen kan het juist weer lonen om hiervan af te wijken…

- linken naar verkeerde adressen: zelf meegemaakt: link op linkedin geplaatst door www.socialpaint.nl te typen. LinkedIn voegt hier dan zelf https:// aan toe. Helaas is mijn website nog geen https:// en was het dus een dode link… Altijd je link controleren dus!
- #hastags: hastags worden gebruikt op twitter en instagram. Verder niet.
- één medium gebruiken om alles te plaatsen: zeker als je het druk hebt, wil de neiging ontstaan om via één medium door te plaatsen naar je andere social media. Zonde, zeker als dat structureel wordt. Zo zie ik twitter-accounts waar alleen maar linkjes in de tijdlijn staan. Niet aantrekkelijk. Daarnaast waarderen veel social media de door andere social media geplaatste inhoud lager. Dus zien minder mensen het. Dubbel zonde!
- privé-accounts gebruiken als zakelijk account. Een zakelijk account biedt veel meer mogelijkheden. Dan doel ik overigens vooral Facebook, LinkedIn en Google+. Deze bieden allen op hun eigen wijze de mogelijkheid tot een gratis bedrijfsaccount. Met zo’n account kun je veel meer meten en bijhouden dan met een privé-account.
- Éénrichtingsverkeer: social media is net als praten in het echte leven: luisteren, reageren, luisteren, reageren. Niet drie keer per week schreeuwen dat jij de goedkoopste, de beste of de leukste bent. Dat werkt averechts.
- Spelfouten: altijd een heikel punt bij schilders. Het geeft echt niet dat er een foutje in een snelle reactie of een update zit. Maar je website en de standaardteksten bij je social media moeten gewoon zonder spelfouten zijn. Laat desnoods iemand je teksten nalezen.
- Niet reageren: lijkt op eenrichtingsverkeer maar is toch iets anders. Bedrijven die bijvoorbeeld op Facebook een prachtige review krijgen en daar vervolgens niet eens een ‘like’ aan kunnen wijden. Dus een klant of bekende neemt de moeite om een stuk tekst voor jou te schrijven en wat doe jij? Niets! Dat zou wel eens één van de laatste reviews kunnen zijn. En slechte reviews dien je al helemaal op te volgen! Hoe zou je het zelf vinden als jij bij iemand laat weten dat het niet naar wens is en er gebeurt niets.
Bonusfouten
deze laatste is gratis maar was toevallig actueel bij een bekende: de website staat niet geregistreerd op jouw naam, maar op die van je hosting-bedrijf. Om wat voor reden dan ook (in dit geval faillissement) verliest het hosting-bedrijf zeggenschap over jouw domeinnaam. Dan kun je deze dus hopelijk terugkopen… Toch erg vervelend! Wil je weten waar je dit moet checken? Neem even contact op! O ja, en je bent in goed gezelschap hoor, als je iets met je hosting niet goed gedaan hebt. Sanmay Ved, een oud werknemer van Google kocht Google.com voor $12. Er was iets misgegaan was en het domein was vrij…