klanten lokaal via social media

Globaal? Nee joh, lokaal!

De wereld globaliseert horen we zo vaak. Schilderen is juist heel lokaal: alleen voor zeer grote opdrachten loont het de moeite een flink eind te verplaatsen. Wat merken we dan van die globalisering? Toen de grenzen voor Oost-Europa open gingen, zou dat enorme invloed hebben. Volgens mij viel dat uiteindelijk wel mee. Wel kunnen we makkelijk online onze spullen bestellen, maar dit doen we nog steeds bij onze lokale of hoogstens regionale grossiers. Verf uit bijvoorbeeld China importeren? Loont niet, marges te klein, verf te zwaar en daardoor niet te vervoeren.

Schilderen zal altijd lokaal blijven!

Daar ben ik niet zo zeker van. Een kozijn verplaatsen om te behandelen zal voorlopig niet rendabel te maken zijn, maar als de ontwikkeling van verven doorgaat zou het best kunnen dat daar een markt voor komt. Robotisering is voorlopig ook nog niet ver genoeg ontwikkeld om een bedreiging te vormen voor de arbeidsmarkt maar wie weet wat de toekomst brengen zal. Wat de opkomst van social media in ieder geval verzorgd heeft is de opkomst van lokale marketing. Huh, lokaal?

klanten lokaal via social media
Waar zitten uw klanten? In dat kleine rode vlakje bovenin?

Ja, lokaal!

Om te zorgen dat resultaten interessant blijven voor u en mij, consument, hebben de Facebooks en Googles van deze wereld hun zoekmachines zo afgesteld dat u lokale resultaten krijgt. Het is namelijk voor u absoluut niet interessant dat een camera in de Verenigde Staten 50 euro goedkoper is, door de bijkomende invoerrechten. Dus hoewel camera een Engels woord is, krijg je Nederlandse resultaten. Juist het feit dat zoekmachines zo goed afgesteld zijn, is interessant voor u. U kunt uw dienstverlening zeer lokaal promoten. En dat is waar u wil zijn! Of dat nu voor een wandje sauzen is of voor een heel complex renoveren, lokale aanwezigheid is in beide gevallen gewenst.

Betaald of ‘gratis’?

Adverteren kan tegenwoordig bijzonder goed gericht worden op de doelgroep die je wil bereiken. Je kunt ook ‘gratis’ adverteren door je website en je social media op orde te krijgen. Ik vind dat je beide moet doen, in een vaste volgorde. Allebei hebben zo hun voordelen en nadelen. Maar: gratis bestaat niet, dat weten we allemaal. Het opbouwen van je publiek van bestaande en potentiele klanten kost tijd en moeite. Het loont wel! Niet alleen financieel: het is ook gewoon erg leuk om te zien dat uw bijdragen bekeken worden!

Delen? Graag!

Geef een reactie