Afgelopen week was het weer raak: social media zorgden voor opschudding. Een lokale PvdA-voorzitter die af moet treden na een ‘blunder op Twitter’. Fotograaf William Rutten vraagt met onder andere Chantal Janzen aandacht voor wangedrag op social media. Lodewijk Asscher doet hetzelfde in een open brief. En dit was dus de oogst van afgelopen week alleen al. Negativiteit alom dus. Weg met social media!
Eenvoudig
Maar ligt het nu echt aan het bestaan van social media? Laten we eerst eens kijken wat social media nu precies zijn. Ik vond een interessante definitie: ‘social media is dat de inhoud van zo’n website niet door de websitemakers zelf wordt geproduceerd, maar dat wij dat als bezoekers produceren.’ Juist, wij maken dus social media zelf, althans wij leveren zelf de inhoud (‘content’) aan. Laten we naar bovenstaande voorbeelden kijken:
De lokale PvdA-voorzitter
zet een zin op Twitter die ik hier niet ga herhalen. Zijn zwakke verweer na de ophef: ‘het was mijn eigen mening, niet die van de partij’. Dat kan dus niet. Als je je eigen mening wilt uiten op een openbare plek, kun je daar dus ook in het openbaar op afgerekend worden. Houd privé meningen dus: privé. Simpel.
William Rutten
de fotograaf, had het over negatieve reacties op bijvoorbeeld zijn foto’s. Helaas hoorden we hem niet over de enorme hoeveelheid positieve reacties die ook bij zijn foto’s op Facebook staan. Gemiste kans wat mij betreft.
Lodewijk Asscher
maakte gehakt van de enkele ‘reaguurder’ met wie hij nog wel eens te maken krijgt. In een prachtig stuk proza rekent hij op genadeloze wijze af met figuren die zich op zeer negatieve wijze uitlaten over de persoon en de minister Asscher.
Conclusie
De lokale PvdA-voorzitter was reddeloos verloren en moest dan ook opstappen. Maar waar ontstond de aandacht voor de andere twee gevallen? Juist ja, op diezelfde social media. Juist door het massaal liken en delen kregen die berichten de aandacht. Pas daarna mochten ze aanschuiven in TV-shows als De Wereld Draait Door. Niet andersom.
Tsjakka!!!!
En wat kunnen we daar dus van leren? Hoewel de mens zelf de neiging heeft zich te concentreren op de negatieve kritiek, wil de mensheid juist graag het positieve belonen. Oftewel: positieve berichten, plaatjes, video’s enzovoorts hebben een veel grotere kans om de juiste toon te raken, maar 1 verkeerd negatief bericht kan het einde van je carrière betekenen. Tsjakka, positief zijn en blijven.

Positief
Om met een positieve noot te eindigen: denk bijvoorbeeld eens aan al die knuffels, katten en zelfs kinderen die teruggevonden worden met behulp van social media. En waarom staat er bij dit verhaal nu een plaatje van een kat? Omdat uit onderzoek gebleken is dat op verhaaltjes waar een plaatje met een kat bij staat, beter geklikt wordt. Grappig toch? Op een positieve week!