Als je, zoals ik, van huis uit geen carnavalist bent, maar in een gebied gaat wonen waar Carnaval de enige tijd is waarop alles helemaal stil ligt, kun je daar het volgende van leren: anticiperen!
PrivĂ© betekent dat: je ‘pekske’ klaar maken, plannen maken, oppas regelen en voldoende eten en drinken in huis halen.
In mijn vakgebied betekent dat: zorgen dat je ‘content’ klaar staat en automatisch publiceert.Tips voor het laatste:
Social Media Kalender
Zorg dat je gebruik maakt van een social media kalender. Hiermee kun je anticiperen op aankomende gebeurtenissen maar word je ook gedwongen na te denken over je uitingen, je toekomst kun je zelfs zeggen. Voorbij de bekende waan van de dag kijken naar het volgende kwartaal. Juist in het schildersvak kan dat erg moeilijk zijn: je bent meestal al bezig met twee handen alle ballen in de lucht te houden.

Hoe werkt dat dan, anticiperen met zo’n social media kalender?
Een aantal zaken heb je al geregeld: je weet welke social media kanalen je gebruikt, wat voor boodschap je wil overbrengen en wat je wil bereiken. Vervolgens pak je, simpel gezegd, een kalender en ga je bepalen wanneer je wat wil uitzenden. Voorbeeld: voor winterwerk kun je vanaf september gaan zenden met bijvoorbeeld een kortingsactie.
Vervolg: automatisch publiceren.
Heel veel social media bieden inmiddels de mogelijkheid om berichten klaar te zetten. Deze worden dan verzonden op het tijdstip dat jij ingesteld hebt. Handig toch? Ook kun je een programma gebruiken om je social media te managen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Hootsuite. Niet te duur (gratis zelfs met een beperkte werking) en erg makkelijk in gebruik.
Als je dat geregeld hebt, kun je met gerust hart gaan doen wat jij leuk vindt. In mijn geval naar het Carnaval. Ik had voor ik in Maastricht ging wonen, geen idee hoe groot het is. Met de opening van het carnavalsseizoen, de 11e van de 11e, staat het hele Vrijthof vol. Zo groot is het dus! Alaaf!
Een gedachte over “Anticiperen en Alaaf! Over social media en carnaval.”